Füsusül Hikme
Her biri yoğun felsefi ve varlık problemini içeren faslardan oluşan elinizdeki metin varlık-mahiyet ayrımı ile başlar, buayrım temelinde zorunlu-mümkün varlık ayrımı yapılır, Zorunlu Varlık'ın birliği ispatlanır; Zorunlu Varlık'ın bilmekeyfiyeti mutat Meşşâî doktrine göre açıklanır; bilgi temelli yaratma açıklaması yapılır; Tanrı'nın varlığına dair burhan-ıinnî ve limmîden bahsedilir; ruh-beden düalizmi temellendirilir; nefsin güçleri görece ayrıntılı olarak ele alınır; vahiy vemucizenin mutat Meşşâî açıklaması yapılır; yüce âleme ulaşmaya yönelik çağrılar ve teşvikler yapılır; manevî hazlarınmaddî hazlardan üstün olduğu teması işlenerek ahiret hayatının ruhanîliği ima edilir.
Bu kısa ama yoğun metin tıpkı İşârât'taki gibi Tanrı, âlem ve insan konularını; bir diğer bakış açısı itibarıyla ontoloji,teoloji, kozmoloji, psikoloji ve epistemoloji meselelerini genel Meşşâî çizgide ele alır. Ancak metindeki kimi unsurlarmetni karakteristik Meşşâî sınırların dışına taşırmaktadır.
(Tanıtım Bülteninden)
Her biri yoğun felsefi ve varlık problemini içeren faslardan oluşan elinizdeki metin varlık-mahiyet ayrımı ile başlar, buayrım temelinde zorunlu-mümkün varlık ayrımı yapılır, Zorunlu Varlık'ın birliği ispatlanır; Zorunlu Varlık'ın bilmekeyfiyeti mutat Meşşâî doktrine göre açıklanır; bilgi temelli yaratma açıklaması yapılır; Tanrı'nın varlığına dair burhan-ıinnî ve limmîden bahsedilir; ruh-beden düalizmi temellendirilir; nefsin güçleri görece ayrıntılı olarak ele alınır; vahiy vemucizenin mutat Meşşâî açıklaması yapılır; yüce âleme ulaşmaya yönelik çağrılar ve teşvikler yapılır; manevî hazlarınmaddî hazlardan üstün olduğu teması işlenerek ahiret hayatının ruhanîliği ima edilir.
Bu kısa ama yoğun metin tıpkı İşârât'taki gibi Tanrı, âlem ve insan konularını; bir diğer bakış açısı itibarıyla ontoloji,teoloji, kozmoloji, psikoloji ve epistemoloji meselelerini genel Meşşâî çizgide ele alır. Ancak metindeki kimi unsurlarmetni karakteristik Meşşâî sınırların dışına taşırmaktadır.
(Tanıtım Bülteninden)